(Online) impact maken

Voor veel Werkcentra ligt de focus op dit moment op het bieden van goede dienstverlening. Logisch, want uiteindelijk is het samenbrengen van werkgevers en werkzoekenden het belangrijkste.

Toch wordt het belang van (online) marketing daarbij vaak vergeten. En dat terwijl een slimme marketingstrategie er juist voor kan zorgen dat moeilijk bereikbare doelgroepen, zoals het onbenut arbeidspotentieel, de weg naar het Werkcentrum weten te vinden.

Campagnes
bereiken je doelgroep

Misschien denk je niet direct aan betaalde marketingcampagnes, maar juist bij evenementen of specifieke acties kan online adverteren een groot verschil maken. Ze kunnen gebruikt worden om werkgevers en werkzoekenden te bereiken die zich niet al binnen je netwerk bevinden.

Kickstart Drechtsteden: 30% meer ingevulde contactformulieren dankzij Google Ads

Kickstart Drechtsteden bewees in 2024 de waarde van Google Ads voor Werkcentra: 30% meer ingevulde formulieren en telefonische intakes, met een conversiekost van €30 per formulier. Door de strategische inzet van zoekwoord- en PMax-campagnes wisten werkzoekenden en werkgevers het Werkcentrum te vinden.

Een vergelijkbare aanpak – met zoekwoorden zoals RMT, Regionaal Mobiliteitsteam, Werkcentrum en WSP – kan helpen om de naamsbekendheid van RMT’s niet te laten verdwijnen en de overgang naar Werkcentra soepel te laten verlopen.

De kracht van beeld

Beeldmateriaal speelt een cruciale rol in hoe mensen een campagne ervaren. Het juiste beeld activeert de doelgroep, terwijl beeld dat niet goed past juist kan afstoten.

  • Zorg voor herkenbaar beeldmateriaal.
    Stockfoto’s van mensen in maatpakken spreken werkzoekenden of mensen met een arbeidsbeperking niet aan. Probeer zoveel mogelijk ‘echte’ mensen te laten zien. En nog beter: laat eens professionele foto’s maken bij een inloopspreekuur of bij het Werkcentrum op kantoor. Authentiek beeld werkt nog altijd het beste (vraag toestemming voor gebruik!).
  • Positief beeld nodigt uit.
    Kies bijvoorbeeld voor beeldmateriaal waar mensen vrolijk op staan in plaats van beeldmateriaal waarop mensen staan die zich zichtbaar zorgen maken. Je wilt liever het eindresultaat (een blije kandidaat of werkgever) laten zien dan een probleemsituatie.
  • Diversiteit spreekt aan.
    Zorg dat je beeldmateriaal de doelgroep in al zijn diversiteit weerspiegelt.

Laten zien wat je doet

Inhoudelijke stukken, zoals een rapport of een actie rondom de Week van 1000 voorbeelden worden vaak alleen organisch verspreid. Hoewel dit belangrijk is, bereikt het voornamelijk een vertrouwd publiek.

Campagnes werken ook hier, bijvoorbeeld voor

  • Een breder bereik:
    Door gerichte advertenties in te zetten, zoals Google Ads of social media, bereik je nieuwe mensen buiten je bestaande netwerk.
  • Een betere positionering:
    Campagnes zorgen dat jouw inhoudelijke boodschap niet alleen wordt gelezen, maar ook wordt gedeeld en besproken.
  • Meetbaar resultaat:
    Via promotiecampagnes kun je precies zien hoeveel mensen je hebt bereikt en hoeveel interactie dit oplevert.

Tip