Een roadmap voor rebranding

Moeten het WerkgeversServicepunt en Regionaal Mobiliteitsteam nog (volledig) worden samengevoegd tot een Werkcentrum, dan is het tijd voor rebranding (het aanpassen van je merkidentiteit).

Gaat de rebranding te stroef of te chaotisch, dan loop je het risico om je opgebouwde doelgroep kwijt te raken of van je te vervreemden. 


Kortom: er is veel om rekening mee te houden bij het omzetten van je merkidentiteit.

De planning van de reis

Een goede rebranding valt en staat met de planning. Denk bijvoorbeeld aan het opstellen van een realistische tijdlijn. Op deze tijdlijn plaats je alle acties die ondernomen moeten worden. Denk aan:

Tip: vergeet de redirects niet

Een van de eerste stappen bij het bouwen of vernieuwen van je website is het doorvoeren van 301-redirects. Dit zorgt ervoor dat: 

  • Oude URL’s doorverwijzen naar de nieuwe website, zodat opgebouwde SEO-waarde behouden blijft. 
  • Bezoekers niet stranden op dode links, maar automatisch worden doorgestuurd naar de juiste plek. 

Update (al) je huisstijldragers.

Alles wat je organisatie zichtbaar maakt, moet worden aangepast naar de huisstijl van het Werkcentrum. Dit is vaak meer dan je denkt. Om maar wat te noemen:

  • Flyers, posters en visitekaartjes.
  • Briefpapier en enveloppen.
  • Notitieblokken en mappen.
  • Promotiematerialen zoals roll-up banners, beachflags, pennen, mokken, stickers en tassen.
  • Gedrukte advertenties voor lokale kranten, huis-aan-huisbladen en vakbladen. 
  • Alle communicatie op de website, in tekst en beeld. 
  • Evenementenregistratietools en contactformulieren. 
  • Documenten en PDF’s die via de website te downloaden zijn. 
  • Nieuwsbrief-templates, automatische e-mails en aanmeldingsformulieren (inclusief bedanktpagina). 
  • E-mailhandtekeningen voor medewerkers. 
  • Templates voor Word, Google Docs, PowerPoint en Google Slides. 
  • Profielfoto’s en omslagafbeeldingen voor alle platforms. 
  • Post-templates en visuals. 
  • Bio’s en beschrijvingen. 
  • Verwijzingen naar de oude merknaam in links of beschrijvingen. 
  • Video-intro’s en outro’s. 
  • Video-thumbnails en titels. 
  • De merknaam in oudere promotievideo’s. 
  • Presentaties en documenten (zoals rapportages). 

Je nieuwe merkverhaal online naar buiten brengen

Sociale media spelen een sleutelrol in het communiceren van je nieuwe merknaam. Daarbij is het belangrijk om te zorgen voor een eenduidige uitstraling en herkenbare boodschap.

Houd de doelgroepen in het oog

Waar voorheen per kanaal naar één doelgroep gecommuniceerd werd (bijvoorbeeld naar werkgevers voor het WSP en werkzoekenden voor het RMT), moet er in de socials van een Werkcentrum ruimte zijn voor allebei deze doelgroepen. Zorg voor een goede balans: wanneer een werkzoekende te vaak content voorbij ziet komen die voor werkgevers relevant is, is de kans groot dat hij afhaakt.

Tip

Ga bij het samenvoegen van de socials goed na welk kanaal behouden blijft en welke verdwijnt. Werkgevers zijn mogelijk waardevoller om als volger te behouden, omdat de relatie met een werkgever langduriger is.

Slim content hergebruiken

Goede content blijft waardevol, ook na een rebranding. Het updaten en hergebruiken van bestaande content 
bespaart tijd en zorgt dat je nieuwe merk direct zichtbaar is.

  • Identificeer goed presterende content en vernieuw dit met de nieuwe merknaam en huisstijl. 
  • Publiceer populaire blogs, artikelen en video’s opnieuw, maar dan onder de nieuwe branding.
  • Maak een contentkalender met een goede strategische onderbouwing om tot de juiste contentmix te komen.