Een roadmap voor rebranding
Moeten het WerkgeversServicepunt en Regionaal Mobiliteitsteam nog (volledig) worden samengevoegd tot een Werkcentrum, dan is het tijd voor rebranding (het aanpassen van je merkidentiteit).
Gaat de rebranding te stroef of te chaotisch, dan loop je het risico om je opgebouwde doelgroep kwijt te raken of van je te vervreemden.
Kortom: er is veel om rekening mee te houden bij het omzetten van je merkidentiteit.

De planning van de reis
Een goede rebranding valt en staat met de planning. Denk bijvoorbeeld aan het opstellen van een realistische tijdlijn. Op deze tijdlijn plaats je alle acties die ondernomen moeten worden. Denk aan:

Tip: vergeet de redirects niet
Een van de eerste stappen bij het bouwen of vernieuwen van je website is het doorvoeren van 301-redirects. Dit zorgt ervoor dat:
Update (al) je huisstijldragers.
Alles wat je organisatie zichtbaar maakt, moet worden aangepast naar de huisstijl van het Werkcentrum. Dit is vaak meer dan je denkt. Om maar wat te noemen:
Je nieuwe merkverhaal online naar buiten brengen
Sociale media spelen een sleutelrol in het communiceren van je nieuwe merknaam. Daarbij is het belangrijk om te zorgen voor een eenduidige uitstraling en herkenbare boodschap.
Houd de doelgroepen in het oog
Waar voorheen per kanaal naar één doelgroep gecommuniceerd werd (bijvoorbeeld naar werkgevers voor het WSP en werkzoekenden voor het RMT), moet er in de socials van een Werkcentrum ruimte zijn voor allebei deze doelgroepen. Zorg voor een goede balans: wanneer een werkzoekende te vaak content voorbij ziet komen die voor werkgevers relevant is, is de kans groot dat hij afhaakt.
Tip
Ga bij het samenvoegen van de socials goed na welk kanaal behouden blijft en welke verdwijnt. Werkgevers zijn mogelijk waardevoller om als volger te behouden, omdat de relatie met een werkgever langduriger is.

Slim content hergebruiken
Goede content blijft waardevol, ook na een rebranding. Het updaten en hergebruiken van bestaande content bespaart tijd en zorgt dat je nieuwe merk direct zichtbaar is.