De uitdaging: een Werkcentrum dat iedereen weet te vinden
Een Werkcentrum moet zorgen dat mensen en bedrijven weten waar ze hulp kunnen krijgen bij de zoektocht naar een baan of personeel. Dat valt en staat bij communicatie.
Dat heeft veel facetten. Wanneer de website niet toegankelijk is, haakt je doelgroep bijvoorbeeld af.
Kortom: is de communicatie gebrekkig, dan gaat het Werkcentrum aan zijn doel voorbij, hoe goed de dienstverlening ook is.
De regio bereiken
Een communicatiestrategie behelst verschillende facetten, van de website tot huisstijldragers, beeldgebruik en sociale media. Bij de overgang naar een andere samenwerkingsvorm is het belangrijk om met al die facetten rekening te houden, terwijl ook de twee van elkaar verschillende doelgroepen in het achterhoofd gehouden worden.
Een sterke communicatiestrategie vanuit het Werkcentrum betekent aandacht voor:
Het einddoel
Een Werkcentrum dat steeds mensen en bedrijven in de regio weten te vinden.
In de komende hoofdstukken vind je concreet advies bij elk van deze onderdelen. Klik op het voor jou relevante onderwerp om verder te lezen.
Drie doelgroepen in één digitale omgeving
Een Werkcentrum is er voor werkgevers en werkzoekenden: twee doelgroepen die sterk van elkaar verschillen wanneer het aankomt op behoeften, wensen en doelen.
Een grote uitdaging in de communicatie is dan ook om deze doelgroepen binnen hetzelfde platform ruimte te bieden.
Werkzoekenden
vormen een diverse groep, van onbenut arbeidspotentieel tot nieuwkomers, mensen met een arbeidsbeperking en zij-instromers. Ze hebben dan ook verschillende behoeften in hun zoektocht naar werk.
Mensen die (om)scholing zoeken
kunnen ook bij het Werkcentrum terecht. Zij zijn nog niet direct klaar voor een baan, maar willen juist (al dan niet in de praktijk) verder leren.
Werkgevers
zijn op zoek naar oplossingen voor hun bedrijf. Misschien willen ze graag aan de slag met sociaal ondernemen, maar raken ze verdwaald in de wirwar van subsidies en regelingen. Ze zijn vooral op zoek naar een goede match: een kandidaat die past bij hun bedrijf.



