De optimale
online ervaring.

Een groot gedeelte van de doelgroep komt via één van de online kanalen in contact met het Werkcentrum. Bijvoorbeeld omdat ze een advertentie zien op sociale media, of omdat ze via een zoekmachine op de website belanden.

De online ervaring bepaalt vervolgens voor een groot gedeelte of deze bezoekers afhaken of juist in contact komen met het Werkcentrum. Ga maar eens na: wanneer je op een website niet direct kunt vinden wat je zoekt, klik je al snel weg. Alle online platforms moeten dus toegankelijk zijn en uitnodigen tot interactie.

Tip

Bied WhatsApp aan als communicatiemiddel. Vooral voor moeilijk te bereiken doelgroepen kan dit de drempel verlagen

Gebruiksgemak 

voorop

Op alle kanalen moet gebruiksgemak voorop staan. Je kunt de drempel om contact op te nemen bijvoorbeeld verlagen door op sociale media contact via WhatsApp aan te bieden. 

Voor de website is toegankelijkheid in het bijzonder belangrijk. Wanneer de indeling van een website onlogisch is, haken gebruikers snel af. De structuur moet intuïtief zijn: bezoekers moeten met zo weinig mogelijk clicks kunnen vinden wat ze zoeken, zonder na te hoeven denken. 

“Toegankelijkheid betekent dat iedereen, inclusief mensen met beperkingen, toegang heeft tot jouw website. Zonder dit kun je niet alleen bezoekers verliezen, maar ook in juridische problemen komen.”

Maarten, Visual Experience Designer 

Beelden die kloppen

Beeldmateriaal speelt een belangrijke rol in het versterken van je boodschap. De doelgroepen herkennen zichzelf in het beeldmateriaal en voelen zich aangesproken – of, wanneer het beeld niet matcht, juist niet. Professioneel, helder en aantrekkelijk beeldmateriaal heeft dan ook een groot effect op de gebruikservaring.

Maak het toegankelijk

Ook bij beeldgebruik is toegankelijkheid van groot belang. Zorg bijvoorbeeld voor de juiste alt-teksten, zodat het beeld ook waarneembaar is voor gebruikers met een visuele beperking.